SIMPOZION 2024 • ACTIVITĂȚI CONEXE • ATELIERE PENTRU COPII
GAVRIL ZMICALĂ
ceramist, profesor la Liceul de Arte „Romulus Ladea”, Cluj-Napoca
GRĂDINA VĂZUTĂ PRIN OCHII COPIILOR – TERAPIE PRIN ARTĂ
Grădina văzută prin ochii copiilor devine un univers feeric, un tărâm al imaginației pure și neîngrădite. În cadrul temei „Terapie prin artă”, grădina capătă o dimensiune simbolică: este locul unde creativitatea înflorește, unde culorile, formele și miresmele devin instrumente de vindecare emoțională. Prin ochii copiilor, fiecare floare este o poveste, fiecare copac un protector tăcut, iar fiecare fir de iarbă o șoaptă a pământului.
Copiii percep grădina nu doar ca pe un spațiu fizic, ci ca pe o lume vie, animată de magie. Ei redau această viziune prin culoare sau povestire, iar actul artistic devine un canal prin care își exprimă emoțiile, dorințele și temerile. Într-un tablou al unui copil, un trandafir poate avea aripi, un soare poate străluci sub apă, iar un copac poate dansa, reflectând o libertate de gândire pe care terapia prin artă o încurajează și o valorifică.
Din perspectivă terapeutică, grădina este un simbol al renașterii, iar explorarea ei prin artă îi ajută pe copii să se reconecteze cu propriile lor emoții. Prin culori și forme, aceștia își găsesc vocea interioară, iar grădina devine un spațiu de siguranță, în care pot să exploreze atât lumea exterioară, cât și pe cea dinăuntrul lor.
Astfel, grădina văzută prin ochii copiilor nu este doar un loc al naturii, ci și o oglindire a stărilor lor sufletești – un spațiu unde miracolul vieții și al vindecării devine palpabil, iar arta devine puntea care unește aceste lumi.
Participanți:
La acest atelier, din cadrul Complexului de Servicii Sociale Jibou au participat următorii elevi:
Adelina Răchițean, Valentina Chiș, Ionuț Lingurariu, Feri Grebenar, Varga Abel, Daniel Lingurar.
Însoțitor: Brâglezan Mirela, educator.
Au mai participat: Estella Șerban (14 ani) și Eliza Pop (17 ani).