Simpozionul de Arte Vizuale ARTA ÎN GRĂDINĂ

Acest site se afla în perioada de reconfigurare! În scurt timp va fi adaptat pentru desktop și telefon

SIMPOZION 2024 • DESPRE ACEASTĂ EDIȚIE

ARTIȘTI PARTICIPANȚI:

Costel Chițimuș, Cluj-Napoca, (pictură) | Kancsura István, Cluj-Napoca, (pictură) | Matei László, Cluj-Napoca, (pictură)| Radu Șerban, Cluj-Napoca, (pictură)| Gil Turculeț, Cluj-Napoca, (pictură) | Serge Vasilendiuc, Polonia (pictură) | Gavril Zmicală, Cluj-Napoca, (ceramică)

Curatorul Taberei de creație:
Gavril Zmicală 

Coordonatorul Simpozionului:
Radu Șerban 

Misterele Grădinii

 

Explorarea misterelor grădinii din punct de vedere artistic cuprinde o varietate de teme, simboluri și emoții pe care artiștii le-au descris în diferite medii. Grădinile sunt simboluri cu multiple fațete, oferind o tapiserie bogată de semnificații care se adâncesc în natură, frumusețe, mortalitate și divinitate. Iată câteva aspecte de luat în considerare.

Arte vizuale
1. Peisaje simbolice
:
– Grădinile clasice: În picturile renascentiste, grădinile simbolizează adesea paradisul și inocența. De exemplu, „Primavera” a lui Botticelli folosește grădina ca fundal pentru figuri alegorice reprezentând primăvara, renașterea și misterele ciclurilor naturii.
–  Naturile moarte baroce pe tema Vanitas, cu reprezentările lor detaliate de flori și descompunere, folosesc grădina pentru a simboliza natura trecătoare a vieții. Misterul constă în tensiunea dintre frumusețe și mortalitate, încurajând contemplarea momentelor efemere ale vieții.
2. Impresionismul
:
– Grădina lui Monet de la Giverny: Picturile de grădină ale lui Claude Monet, precum cele cu nuferi, surprind jocul de lumină și culoare, transmițând frumusețea efemeră a grădinii. Misterul constă aici în natura mereu schimbătoare a percepției și în încercarea artistului de a surprinde un moment efemer.
3. Surrealism
:
– Magritte și Dalí: Artiști suprarealiști precum René Magritte și Salvador Dalí descriu grădinile ca spații onirice și enigmatice. „Domeniul Arnheim” al lui Magritte creează o scenă de grădină misterioasă, aproape obsedantă, care estompează liniile dintre realitate și fantezie.

Literatură
1. Poezia clasică și romantică:
– William Blake: În poezii precum „The Garden of Love”, Blake folosește grădina pentru a explora teme precum inocența, experiența și natura opresivă a normelor societății. Transformarea grădinii dintr-un loc al frumuseții într-un cimitir semnifică inocența pierdută și natura misterioasă a suferinței umane.
– Poeți romantici: „Lines Written in Early Spring” de Wordsworth și „Kubla Khan” de Coleridge descriu grădinile ca spații de frumusețe sublimă și reflecție spirituală, subliniind calitățile misterioase și transcendente ale naturii.
2. Literatură modernă:
– „The Secret Garden” de Frances Hodgson Burnett: Romanul folosește grădina ca metaforă pentru vindecare și descoperire. Misterul se desfășoară pe măsură ce personajele întineresc atât grădina ascunsă, cât și propriile lor spirite, dezvăluind teme ale renașterii și potențialului ascuns.

Muzică
1. Muzică impresionistă:
„Jardins sous la pluie” de Claude Debussy: Piesa pentru pian a lui Debussy evocă atmosfera jucăușă și misterioasă a unei grădini sub ploaie, capturând calitățile efemere și fermecătoare ale naturii prin intermediul unor peisaje sonore impresioniste.
2. Compoziții contemporane:
„In an Autumn Garden” de Toru Takemitsu: Această piesă reflectă aspectele senine și meditative ale unei grădini toamna, subliniind frumusețea introspectivă și misterioasă a ciclurilor naturii printr-un amestec de elemente muzicale tradiționale japoneze și moderne occidentale.

Film și teatru
1. Situri simbolice:
– Grădina ca scenă: În filme și piese de teatru, grădinile servesc adesea drept decor pentru momente-cheie de transformare și revelație. De exemplu, în „Visul unei nopți de vară” de Shakespeare, grădina fermecată din pădure este un loc magic și de transformare, reflectând puterea misterioasă a naturii și a iubirii.
2. Călătorii mistice:
– Fantasy și basme: Grădinile din filmele fantastice și basme dețin adesea secrete și proprietăți magice. Grădina din „Alice în Țara Minunilor” reprezintă o lume capricioasă și misterioasă în care regulile normale nu se aplică, invitând atât personajele, cât și spectatorii să pună la îndoială realitatea.

Teme și explorare artistică
1. Mister și descoperire: Grădinile în artă sunt adesea descrise ca locuri în care secretele sunt descoperite și misterele sunt explorate. Această explorare reflectă căutarea umană pentru cunoaștere și necunoscut.
2. Frumusețe și efemeritate: Natura trecătoare a grădinilor – florile înfloresc și se ofilesc, anotimpurile se schimbă – simbolizează natura efemeră a frumuseții și a vieții. Artiștii captează această efemeritate, invitând privitorii să reflecteze asupra trecerii timpului.
3. Natura și divinul: Grădinile sunt frecvent descrise ca spații sacre în care lumea divină și cea naturală se intersectează. Această reprezentare invită la contemplarea misterelor existenței și a prezenței divinului în lumea naturală.
4. Simbolism și alegorie: Grădinile servesc drept spații alegorice bogate. Ele pot simboliza sufletul uman, călătoriile spirituale, paradisul pierdut și regăsit sau mintea inconștientă. Straturile de semnificații încorporate în imaginile grădinilor sporesc farmecul lor misterios.

Am putea oferi și cateva contexte biblice și religioase:
Grădina Edenului: Grădina Edenului este paradisul biblic unde a început omenirea, simbolizând inocența, viața și prezența lui Dumnezeu. După căderea omului, aceasta devine inaccesibilă, simbolizând pierderea inocenței și apariția mortalității.
Grădina Ghetsimani: În Noul Testament, Grădina Ghetsimani este locul unde Iisus s-a rugat și a fost ulterior arestat înainte de crucificare. Această grădină simbolizează un loc al durerii, moartea iminentă, dar și sacrificiul suprem și învierea ulterioară, făcând aluzie la ciclul morții și renașterii.
Mormântul ca loc al învierii: Teologia creștină vede adesea mormintele și locurile de înmormântare ca locuri temporare de odihnă înainte de învierea finală, astfel grădinile (locuri de viață și creștere) ca morminte pot simboliza speranța vieții veșnice după moarte.

De asemenea, mai jos regăsiți câteva  perspective culturale și mitologice legate de grădină:
Egiptul antic: Mormintele egiptene includeau adesea scene de grădină, simbolizând paradisul etern în care decedatul spera să intre. Aceste grădini reprezentau atât mormântul, cât și viața eternă care urmează.
Mitologia greacă: Câmpurile Elizee, parte a lumii subterane grecești, erau descrise ca frumoase pajiști sau grădini în care eroii și cei drepți își petreceau eternitatea. Această împletire între grădină și mormânt simbolizează o viață de apoi liniștită.

Există și interpretări moderne care văd cimitirele ca grădini. Astfel, cimitirele moderne sunt adesea concepute ca grădini sau parcuri, creând un mediu senin care simbolizează odihna liniștită a celor decedați. Acest design permite, de asemenea, reflecția și amintirea în mijlocul frumuseții naturale.
De aceea, cu referire la memorie și moștenire, grădinile care conțin morminte simbolizează adesea modul în care cei decedați continuă să îi influențeze și să îi hrănească pe cei vii, la fel cum plantele cresc din solul îmbogățit de materia descompusă.

În concluzie,  misterele grădinii sunt o sursă profundă de inspirație și contemplare. Fie prin intermediul artei vizuale, literaturii, muzicii sau filmului, grădinile oferă un spațiu simbolic și fizic în care sunt explorate misterele vieții, ale morții, ale frumuseții și ale divinului.

 

Zmicală Gavril,
curatorul Taberei de Creație